Trasa č. 1: Praha–Ústí nad Labem–Drážďany–Berlín–Štětín–Kolobřeh/jiné letovisko u Baltu
Délka trasy: 625 km
Doba jízdy: 6 hodin 20 minut
Rychlejší (a také oblíbenější) trasa pro obyvatele Prahy částečně vede přes Německo. Zvolte ji, pokud je vaším cílem Kolobřeh, Mezizdroje nebo třeba Ústí nad Svinou. Německé dálnice nejsou zpoplatněné, na mnoha úsecích je neomezená rychlost. Pokud však uvidíte značky omezující rychlost na 100 či 120 km/h, doporučuji se jimi řídit. Pokuty jsou v Německu vysoké a policejní hlídky (obzvlášť v období prázdnin) poměrně časté.
Trasa č. 2: Praha–Hradec Králové–Legnica–Poznaň–Gdaňsk/jiné letovisko u Baltu
Délka trasy: 735 km
Doba jízdy: 8 a půl hodiny
Pokud je vaším cílem Gdaňsk či Gdyně, lehce výhodnější pro vás může být trasa přes Hradec Králové a poté celou dobu přes území Polska. Doprava zde není tak plynulá jako na německých dálnicích, zejména u některých sjezdů se mohou tvořit kolony. Poláci se ale chystají modernizovat a stavět nové úseky dálnic, hotovo by mělo být do roku 2029.
Brno/Ostrava–Katovice–Lodž–Gdaňsk/jiné letovisko u Baltu
Délka trasy: 603 km
Doba jízdy: 5 hodin a 45 minut z Ostravy; 7 a půl hodiny z Brna
Z Moravy vás trasa povede na Katovice a Lodž. Když pojedete na Gdaňsk, z české D1 se jednoduše napojíte na polskou A1 a pofrčíte až do cíle. Opět počítejte s poměrně častými kolonami, jinak je ale cesta bezproblémová.
V Polsku dálniční známku nepotřebujete. Určité úseky jsou ale zpoplatněné. Dobrou zprávou je, že pro vozidla o hmotnosti do 3,5 tuny je v Polsku zpoplatněná jen velmi malá část dálnic (při cestě k Baltu po nich spíše nepojedete + poplatky případně nejsou vysoké).
Pokud přes ně vaše cesta přesto povede, projíždět budete mýtnou bránou. Na začátku vezmete lístek, na konci placeného úseku ho vrátíte a uhradíte vypočítanou částku. Platit lze hotově (polskými zlotými i eury), kartou či pomocí jednotek e-toll.
Ceny pohonných hmot jsou v Polsku o trochu nižší než u nás, natankovat plnou proto můžete klidně až cestou. Zároveň ale rozdíl v cenách není markantní, takže není nutné ohledně toho nějak striktně kalkulovat.
Pozor na to, že benzinek je v Polsku zatím méně než u nás. Benzín či naftu proto nabírejte včas a počítejte s tím, že v některých úsecích může být kvůli natankování nutné na chvíli sjet z dálnice.
V Německu i Polsku jsou příjemná, kvalitně vybavená a relativně čistá odpočívadla všude po cestě, takže se nebojte, že byste neměli kde zastavit. Chcete něco trochu zajímavějšího? Záleží, kudy vede vaše trasa.
Pokud přes Německo, stavit se můžete v Berlíně. A to ať už vás zajímá historie (Braniborská brána a centrum města), nebo koupání (Tropical Island). Při cestě zpět se nabízí zastávka za nákupy v Drážďanech – taková pauza asi nadchne zejména ženskou část posádky automobilu. :-)
V případě cesty přes Polsko byste neměli minout historické centrum Poznaně. (Nejen) děti zaujme železnice Maltanka s krásnou parní lokomotivou či rozlehlá ZOO s moc pěknou expozicí slonů. A pak je tu ještě Enigma Cipher Center, úžasné interaktivní muzeum.
Dálnice (označená písmenem A): 140 km/h
Rychlostní silnice (označená písmenem S) se 2 a více pruhy v každém směru: 120 km/h
Rychlostní silnice (označená písmenem S) s 1 jízdním pruhem: 100 km/h
Mimo obce: 90 km/h
V obci: 50 km/h
Hodí se vědět: Značka oznamující název obce pro řidiče nic neznamená, povinnou padesátku ale musíte dodržovat jakmile minete širokou černobílou značku s obrysem budov.
Výše pokuty za překročení rychlosti se pohybuje od 11 do 1 000 eur. Relativně časté jsou radary.
Při jízdě po polských silnicích musíte svítit celý den. Striktní pravidla platí ohledně alkoholu v krvi, povolené jsou jen 0.2 promile. Právě za alkohol za volantem vám v Polsku případně hrozí nejvyšší pokuty.
Výstražný trojúhelník, reflexní vestu pro všechny cestující a hasicí přístroj. Pouze doporučená je autolékárnička.
Cesta vás v jednom směru vyjde zhruba na 1 700 až 2 200 Kč. Záleží samozřejmě na výchozím/cílovém místě, spotřebě vašeho vozu, stylu jízdy i aktuální ceně benzínu.
Nejbližší koupání si užijete ve městě Mezizdroje (v polštině Międzyzdroje), které je od Prahy vzdálené 587 kilometrů. Podívejte se, jaká další letoviska u moře v Polsku stojí za návštěvu.
od 1 719 Kč
za osobu
od 2 434 Kč
za 2 osoby
od 7 823 Kč
za 4 osoby
od 4 925 Kč
za 2 osoby
od 12 517 Kč
za 2 osoby
od 6 259 Kč
za 2 osoby
České dráhy pro rok 2025 zavádí novinku: vlaky Baltic express. Ty Prahu a Pardubice spojí s polskou Vratislaví (Wroclaw), Gdaňskem, Sopoty a Gdyní. Odtud se po přestupu na jiný vlak můžete vypravit do dalších letovisek. Těšit se můžete na moderní soupravy s připojením k Wi-Fi i klimatizací. Občerstvení se zatím roznáší, brzy by měl jezdit i restaurační vůz. Do Polska k moři takto můžete vyrazit 4× denně.
TIP: Stáhněte si informační brožuru od ČD, kde najdete krátký medailonek každé zastávky na trase.
Doba jízdy vlakem z Prahy do Wroclawi: necelé 4 hodiny
Doba jízdy vlakem z Prahy do Gdaňsku: necelých 9 hodin
Doba jízdy vlakem z Prahy do Gdyně: 9 hodin a 10 minut
V případě nočních přejezdů lze zvolit lůžkový vůz – a osobně to rozhodně doporučuji. Můžete si vybrat z jedno až třílůžkových kupé, v každém je k dispozici umyvadlo i zásuvky. Pokud takový způsob cestování ještě nemáte ozkoušený, není se čeho bát. Dveře vašeho kupé si na spaní zamknete, dodržování klidu hlídá vlakový personál. Ten vás následně i vzbudí v dostatečném předstihu před výstupem.
Nízkonákladovou alternativou je případně lehátkový vůz. Kupé jsou v tomto případě pro 4 až 6 osob, lehátka si musíte sami povléct (ale čisté povlaky pro vás budou připravené), v ceně jízdenky není snídaně.
Hodí se vědět: Pokud vás nejede tolik, abyste v lehátkovém voze obsadili celé kupé, budete v něm s někým cizím, a to bez ohledu na pohlaví.
Obyvatelé Slezska se samozřejmě stále mohou svézt vlakem Sobieski, který svou pouť do Polska začíná ve Vídní a projíždí Ostravskem. Právě ten v minulých letech museli využívat i obyvatelé ostatních koutů Česka, pokud se do Polska chtěli vydat vlakem. Nejčastěji to vypadalo tak, že jste museli dojet do Bohumína a tam přestoupit na spoj Sobieski. Celková cesta pak zabrala klidně 13 hodin.
TIP: Vlak Sobieski vás může zavézt i k Jadranu! Případně se podívejte na náš samostatný článek o dopravě do Chorvatska.
Tím ale náš výčet možností, jak se dostat vlakem do Polska k moři, nekončí. Přes letní prázdniny z Bohumína každý den vyráží vlak Pirat (viz oficiální stránky ČD), jehož cílovou zastávkou je Kolobřeh.
Doba jízdy vlakem z Bohumína do Kolobřehu: necelých 11 hodin
V období letních prázdnin se lze svézt ještě vlakem Wydmy (viz oficiální stránky ČD), který končí v polském městě Leba.
Doba jízdy vlakem z Bohumína do Leby: 12 hodin
Zhruba 900 až 2 500 Kč. Cena cesty vlakem k Baltskému moři však záleží na několika faktorech:
Dáváte přednost autobusu? Vedle oficiálních autobusových zájezdů vás do Polska k moři dopraví Flixbus. Stejně jako vlak vás bez přestupu doveze do měst Gdaňsk, Sopoty i Gdyně. S přestupem se pak dostanete do dalších letovisek u Baltu. Na palubě autobusu máte Wi-Fi i elektrické zásuvky pro nabití notebooků a telefonů.
Doba jízdy autobusem z Prahy do Gdaňsku: 12 hodin
Doba jízdy autobusem z Prahy do Sopot: 12 a půl hodiny
Doba jízdy autobusem z Prahy do Gdyně: 13 hodin
Zhruba 800 až 1 200 Kč. Záleží samozřejmě na konkrétní trase, termínu nákupu (s předstihem obvykle nakoupíte levněji) a příplatcích za další služby (rezervace sedadel apod.).